понедельник, 1 декабря 2014 г.



УРОК З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ НА ТЕМУ:
«Декоративні квіти з паперу, виконані за ескізами малюнків учнів до творів Т.Г.Шевченка, в техніці торцювання»
Мета: - ознайомити учнів з торцюванням – одним з видів паперового рукоділля;
- стимулювати інтерес учнів до творів Т.Г. Шевченка, застосовуючи межпредметний зв’язок з уроками літератури та малювання.
-        розвивати естетичний смак, творчу уяву;
-        навчити правильно добирати матеріали для виготовлення квітів, складати їх в єдину композицію;
-        сприяти вихованню учнів любові до рідної землі, історії, культури, мистецтва;
-        викликати бажання створювати своїми руками власні маленькі шедеври;
-        виховувати відчуття прекрасного, вчити берегти свою національну культуру, народні традиції.

Обладнання: автопортрет Т. Шевченка, ескізи квітів, гофрований папір, клей, ножиці, «торцювальний» інструмент - довга тонка паличка з тупим кінцем, нарізані з гофрованого паперу квадратики, інструкційні картки.

Тип уроку: Комбінований - вивчення нового матеріалу з елементами практичної роботи.

Хід уроку.

1. Організаційний момент.
Перевірка присутності учнів та їх готовність до уроку.

2. Актуалізація опорних знань.
А зараз пригадайте:
·                     Як потрібно поводитись в класі з трудового навчання?
·                     Як підготувати до роботи робоче місце та інструмент?
·                     Яких правил потрібно дотримуватись під час практичної роботи?
·                     Правила користування ножицями.
·                     Які дії потрібно виконати по закінченню роботи?
·                     Як діяти у випадку несправності інструменту чи травмуванні?
Під час обговорення потрібно дотримуватись рекомендацій «Інструкції охорони праці в шкільних майстернях».
3. Мотивація навчальної діяльності.
Є такі постаті в нашій історії, які вбирають у себе живу душу народу, стають невід'ємною частиною його життя. Такою постаттю для нас, українців, є Тарас Григорович Шевченко. Кожний, хто вивчає творчість Великого Кобзаря, переконується, що вона має світове значення. Твори великого сина України перекладені багатьма мовами світу. Ім'я Шевченка ніколи не підлягало забуттю. Мало хто з великих людей був таким популярним за життя. Про поета говорили завжди, говорили багато. В 40-х роках ХІХ століття поезії Шевченка були особливо популярними серед молоді, про що не раз говорили його сучасники. В поезії Шевченка опис природи служить прологом до розкриття трагічної долі людини. Картина чарівної природи України у поемі «Сон» допомагає глибше зрозуміти страждання поневоленого народу в зеленому раї. Поряд з персоналізацією природи у творчості Шевченка зустрічається й зворотне явище, перетворення людини в квіти чи дерева. Так, дівчина, яка не дочекалася свого коханого, перетворюються у тополю («Тополя»), а героїня балади «Лілея», зганьблена панами - у квітку. Поетичні образи тополі, лілеї стали образами-символами.
Сьогодні на уроці ми розглянемо ескізи квітів виконані дітьми, які намальовані за мотивами творів Т.Г. Шевченка та виготовимо за ними декоративні квіти в технології торцювання. Квітка сьогодні має розквітнути за лічені хвилини.
4. Повідомлення теми уроку.
5. Актуалізація опорних знань і вмінь
Привітний і світлий наш сонячний дім.
Як радісно й весело жити у нім!
Тут мамина пісня і усмішка тата.
В любові й добрі тут зростають малята.
Дзвінка наша пісня до сонечка лине:
«Мій сонячний дім - це моя Україна!»
(звучить пісня «Україна», до класу заходять діти в українському національному костюмі)
Вчитель:
- Хто ти, дівчинко рідненька?
Дівчинка:
 - Я - Оленонька гарненька.
Українкою зовуся
Й тою назвою горджуся.
Вчитель: - А скажи, де край твій рідний?
Дівчинка: - Там, де неба круг погідний,
Там, де сонце сяє ясне
Та вкраїнські діти красні.
Вчитель: - Діти, хто це завітав до нас у гості? (діти - українці)
Який одяг на дітях? (український національний).
Дівчинка: Український костюм має давню історію. Він розвивався і вдосконалювався протягом сторіч, вбираючи багатовіковий досвід, засвоюючи кращі традиції народу.
Хлопчик: Національний одяг дівчинки не можна уявити без вінка - символу слави, перемоги, успіху, молодості, чистоти, кохання.
Віночок прикрашали різнокольоровими стрічками. Кожна мала своє символічне значення. Одягався вінок лише на свята, адже був він і найкращою прикрасою і оберегом, і знахарем.
Учитель: - Які ж квіти вплітали у вінок?А відповідь на це питання ми дізнаємось за допомогою віршів Т.Г. Шевченка:
1.                         Барвінок цвів і зеленів,
   Слався, розсилався,
               Та недосвіт перед світом
    В садочок укрався...
2.  Як маківка між вітами,
     Цвіте розцвітає.
     Має поле, має волю,
     Та долі не має.
                                             «Мар’яна-черниця». С. 127
3.  І барвінком, і рутою, 
     І рястом квітчає
     Весна землю, мов дівчину
     В зеленому гаї.
                                             «Невільник», с. 234
4.  Цвіт королевив
     Схилив сою головоньку
     Червоно-рожеву 
     До білого пониклого
     Личенька Лілеї.
                                              «Лілея», с. 298
5.  Тече вода з-під явора
     Яром на долину.
     Пишається над водою
     Червона калина.
 Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя:
У кожного з вас на парті є технологічна таблиця, ознайомтеся , будь ласка. Вчитель зачитує технологічну послідовність виконання квітів, демонструє та пояснює кожен етап. Весь процес торцювання буде виглядати так:
- Нарізаємо квадрати (один на один см) з гофрованого паперу.
- Робимо заготовку для об’ємного виробу або малюємо візерунок на плоскій поверхні.
- Тупий кінець (торець) стержня ставимо на паперовий квадратик.
- Мнемо папір і прокатуємо стрижень між пальцями.
- Приклеюємо трубочку - торцовочку до заготівлі.
- Виймаємо стрижень.
6. Практична робота.
Діти працюють самостійно, використовуючи інструкційні картки. Уважно прочитавши їх, та не порушуючи послідовності нумо працювати. Я впевнена, що у вас все вийде.
Клас поділяється на групи, працюючи під спокійну музику, дотримуючись рекомендацій.
Вчитель контролює правильність виконання роботи та дотримання правил безпеки праці. При потребі проводиться повторний інструктаж.
Відзначає учнів, які самостійно та якісно виконали роботу.
7. Підсумки практичної роботи.
Оглянути виконані учнями роботи, відмітити якісні; виявити можливі недоліки, проаналізувати та намітити шляхи усунення недоліків.
Дівчинка: - Ой, вдягнуся у неділю
У вишивану сорочку,
У червону спідничинку
І в корали на шнурочку.
Заплету я свої коси
І візьму віночок з рути,
Ще васильком заквітчуся,
Чи від мене кращій бути?
А на нозі чоботята
Червоненькі, сап'ятові!
Я - маленька українка -
Будьте всі мені здорові!
Мій край чудовий - Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставом верба і калина,
Чарівна пісня солов'я.
Є в світі й інші чудові країни,
Але Батьківщина одна.
Якщо народила тебе Україна,
Для тебе - як мати вона.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов'їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
9. Підсумки уроку. Фронтальна бесіда.
1. Чи отримали ви на уроці очікуваний результат?
2. Що нового ви узнали на уроці?
3. Чи сподобалось вам працювати в техніці торцювання?
4. Які складнощі виникли у роботі?
5. Чому виникли утруднення і як їх уникнути в подальшій роботі?
Оцінювання учнів на уроці.
10. Домашнє завдання.
За бажанням зробити вдома інші види квітів, з якими ознайомилися під час уроку, в техніці торцювання.

11. Прибирання робочого місця.
Мені дуже приємно було з вами працювати. Я гадаю, сьогодні ви отримали багато вражень. Пам’ятайте, Тарас Шевченко був майстром як живописного, так і поетичного малюнка природи. Художній хист допомагав йому яскравіше, пластичніше зобразити природу в поетичних творах, а поетична обдарованість - її живописному втіленню. Бажаю вам нових відкриттів, творчих успіхів. Дякую за працю. Урок закінчено. До побачення.

1 комментарий: